Inger Johanne Rasmussen i At Ease sine tips til å få ned sykefraværet på arbeidsplassen:
- Utarbeid interne regler og rutiner ved sykefravær i samarbeid med ansatte, eller de ansattes representanter.
- Lag en oversikt over arbeidsoppgaver som utføres i bedriften, og oversikt over forefallende arbeidsoppgaver, for å synliggjøre tilretteleggingsmuligheter og tydeliggjøre forventninger.
- Bygg tillit og relasjoner. Diskuter sykefravær og tilrettelegging i «fredstid» for å skape en kultur for åpenhet og trygghet. Der det er greit å snakke om utfordringer og be om hjelp. Skap en praksis for «leder før lege».
- Sett fokus på jobbengasjement og trivsel.Hva kan vi lære av de som alltid møter på jobb? Hva motiverer? Fremhev og belønn positive eksempler.
- Forbedre arbeidsmiljøet gjennom inkluderende prosesser der planlegging, organisering og gjennomføring av selve arbeidet vurderes og forbedres. Verktøyet «En bra dag på jobb» kan benyttes. Det er gratis og er utviklet av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).